Authentieke waarde & onderscheidende boodschap
Het meest belangrijke bij het opstellen van de branding voor je bedrijf, is je authentieke waarde bepalen. Je wat? Simpel gezegd bedoelen we hiermee de echtheid van je bedrijf. Waar sta je écht voor? De authentieke waarde van je bedrijf kun je koppelen aan een aantal termen. Denk hierbij aan eerlijk, gezellig, kritisch, maar ook innovatief en pro duurzaamheid. Al deze termen maken van jouw bedrijf een echt persoon, waarmee je een authentieke waarde voor je bedrijf creëert. Op deze manier kunnen klanten zich verplaatsen in je merk wat het voor hen tastbaar en echt maakt.
Bij jouw authentieke waarde hoort een onderscheidende boodschap. Deze boodschap sluit aan bij de kenmerken die je hebt bepaald voor je bedrijf én spreekt het publiek aan. Maar hoe weet je nu of jouw boodschap goed aansluit bij zowel je bedrijf als bij het publiek? Dit kun je bepalen aan de hand van de visie en missie van je bedrijf.
Missie en visie
De missie en visie van een bedrijf worden vaak door elkaar gehaald. In de missie wordt bepaald waar je bedrijf voor staat. Hieraan hangt direct de strategie van je bedrijf vast, want waar je voor staat moet je op een bepaalde manier uiten. In deze strategie houd je ook weer rekening met de authentieke waarde en onderscheidende boodschap van je bedrijf.
In de visie wordt daarentegen weergegeven waar jouw bedrijf zich in de toekomst wilt bevinden. Dus wat zijn je lange termijn doelen of misschien wel dromen? Dat geef je weer in de visie. Dit is een houvast binnen het bedrijf waar veel aan gekoppeld wordt, zoals de boodschap die je naar buiten brengt maar ook hoe je jouw bedrijf visueel uit.

Huisstijl
Hoe je jouw bedrijf visueel uit, wordt bepaald in een huisstijl. Binnen de huisstijl worden allerlei regels bepaald, zoals het lettertype wat de organisatie gebruikt, welke kleuren de organisatie gebruikt én hoe het logo wel en niet gebruikt mag worden. Daarnaast wordt er in de huisstijl toegelicht wat de gedachte is achter de huisstijl. Om een huisstijl goed neer te zetten, adviseren wij om in gesprek te gaan met de doelgroep van jouw bedrijf. Wat vinden zij belangrijk, wat trekt hen aan? Op deze manier betrek je jouw doelgroep direct bij je bedrijf en merk, waardoor je weet dat jouw visuele communicatie goed aansluit bij hetgeen jij wilt bereiken.
Wist je trouwens dat je door de jaren heen je huisstijl niet mag vergeten te rebranden? Hiermee zorg je ervoor dat je visuele communicatie blijft aansluiten bij jouw bedrijfswaarde. In deze blog vertellen we je er graag meer over!
Je bedrijf laten (re)branden door Blub!
Het (re)branden van je bedrijf vraagt om veel creativiteit en tijd. Bij Blub kijken we met een frisse blik naar jouw (nieuwe) bedrijf en brainstormen we graag over de mogelijkheden voor dé perfecte huisstijl. Benieuwd of we jou kunnen helpen? Daag ons uit en neem contact met ons op!