Schrijf voor mensen!
Het klinkt een beetje cliché, maar het belang van goede content wordt nog altijd onderschat. Vaak wordt de vindbaarheid van een website (SEO) als nummer één doelstelling gezien. En daardoor worden veel teksten vooral voor zoekmachines geschreven. Begrijpelijk, maar een gemiste kans. Want wat heb je aan veel bezoekers als ze niet converteren?
Een goede tekst kan prima SEO-vriendelijk zijn, maar het is belangrijk dat het prettig leesbaar en begrijpelijk is. Sterker nog, Google hecht veel waarde aan goede on-site metrics, zoals de tijd die iemand doorbrengt op je website en het bouncepercentage.
Zorg daarom voor korte zinnen en maak gebruik van alinea’s met pakkende tussenkoppen. Zeker online willen mensen teksten snel kunnen scannen. Vermijd zinsconstructies met ‘zullen, ‘willen’, ‘kunnen’ of ‘worden’ (passief taalgebruik). Ook bulletpoints maken een tekst makkelijker leesbaar.
Prikkel je bezoekers
Je wil dat je websitebezoekers enthousiast worden na het lezen van jouw tekst. Het moet de lezer prikkelen en de aandacht vasthouden. Hoe je dat doet?
- Weet voor wie je schrijft en verdiep je in jouw klanten! Wat heb jij te bieden en welk probleem lost jouw product of dienst op? Schrijf niet teveel vanuit jezelf maar vertel wat jouw lezer wilt weten. Als jij hun probleem goed kunt omschrijven, nemen ze ook sneller aan dat jíj het antwoord op hun probleem hebt.
- Durf te vertellen waar jouw bedrijf voor staat, wat je onderscheidt en wat de voordelen zijn.
- Een ‘platte’ tekst is niet aantrekkelijk om te lezen en zal jouw bezoekers minder prikkelen. Wissel je teksten daarom af met mooie visuals die de boodschap ondersteunen. Op die manier houd je de aandacht langer vast en zorg je ervoor dat een tekst prettig leesbaar is. Het beste werken afbeeldingen die je zelf hebt gemaakt. Op die manier voeg je écht iets unieks toe aan je content.
- Zorg voor een logische flow (opbouw) van je tekst en gebruik altijd een call to action (daarover hieronder meer).

Zorg voor ijzersterke call to actions
Een hele belangrijke als het gaat om conversie: zorg voor sterke call to actions! Het is voor een bezoeker lastig om te converteren als je deze optie niet biedt. Sluit je tekst altijd af met een overtuigende call to action en een klikbare button of link.
Hulp nodig?
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van converterende content? Onze tekstschrijvers kijken graag met een kritische en frisse blik naar je teksten! Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.