Elk jaar verandert de manier waarop gebruikers zoeken in de zoekmachines. Voor komend jaar ligt de trend op de zero click content. Zero click content houdt in dat de zoekmachine direct antwoord geeft op de gestelde vraag, waardoor gebruikers niet meer doorklikken naar een website. Dit antwoord wordt vervolgens gemarkeerd weergegeven bovenaan de resultatenpagina van de zoekmachine. Maar onder Zero Click Search bevalt bijvoorbeeld ook een ‘meer om te vragen’ blok, Google shopping of Google mijn bedrijf. Maar hoe werkt zero click search eigenlijk?
Opkomende SEO trend
Een zero click search is een makkelijke en snelle manier om direct antwoord op je vraag te krijgen in een zoekmachine. Met een zero click search krijgen gebruikers in één oogopslag te zien wat ze nodig hebben. De trend voor 2025 is dan ook dat meer gebruikers zero click search zullen gebruiken, en dat deze gebruikers ook vertrouwen op deze snelle antwoorden. Het nadeel van deze trend is dat gebruikers minder snel zullen doorklikken naar een website, en dat daarmee het websiteverkeer kan dalen. Maar dit geeft ook een kans, bijvoorbeeld wanneer gebruikers het telefoonnummer gaan bellen dat voortkomt uit een zero click search zoekopdracht.
Zero click content optimaliseren
Het is belangrijk om de zero click content te optimaliseren. Een zoekmachine kiest het beste en volledigste antwoord op de gestelde vraag, en licht hierbij een websitepagina uit. Wanneer een pagina in een zero click search wordt uitgelicht, vergroot dit direct de zichtbaarheid van de pagina.
Er zijn 5 soorten zero click search content die je kunt optimaliseren;
- People also ask (PAA)-vakken: Dit is een lijst met gerelateerde vragen die andere gebruikers ook hebben gesteld. Deze lijst is een soort FAQ voor gebruikers die een zoekopdracht doen. Je kunt dit optimaliseren door FAQ secties te maken voor de blog of service pagina’s. Wanneer de content overeenkomt met de vraag, zal de zoekmachine jouw website uitlichten.
- Uitgelichte fragmenten: Dit zijn de gemarkeerde antwoorden die bovenaan de SERP verschijnen. Deze antwoorden geven een snel antwoord aan de gebruiker van de zoekmachine. Je kunt dit optimaliseren door veel gestelde vragen binnen jouw branche duidelijk en beknopt te beantwoorden op jouw website. Gebruik ook trefwoorden en houd het antwoord tussen de 40 en 60 woorden, zodat het binnen het fragment past. (Dit is geen garantie op een rich snippet. Autoriteit en het tonen van expertise zijn nodig om dit te verdienen in zoekmachines).
- Kennispanelen: Deze panelen bieden samengevatte informatie over entiteiten, zoals personen, plaatsen of organisaties. Je kunt dit optimaliseren door bijvoorbeeld een uitgebreide ‘over ons’ pagina te schrijven.
- Kaarten voor lokale zoekopdrachten: Deze kaart laat gerelateerde bedrijven zien aan de hand van de zoekopdracht. Je kunt dit optimaliseren door bijvoorbeeld in Google ‘mijn bedrijf’ volledig in te vullen en te optimaliseren aan de hand van relevante zoekwoorden.
- Afbeeldingspakketten en videovoorbeelden: Deze voorbeelden tonen afbeeldingen en video’s direct in de zoekresultaten. Een gebruiker kan bijvoorbeeld direct een uitleg video bekijken.

AI in combinatie met zero click searches
Steeds meer zoekmachines gebruiken AI voor het genereren van zero click search antwoorden. Google gebruikt bijvoorbeeld het AI systeem Search Generative Experience (SGE), aangedreven door Google Gemini dat ze zelf in 2013 gelanceerd hebben. Maar ook platformen van Microsoft en de introductie van SearchGPT (OpenAI), spelen een rol in de geïntegreerde zoekresultaten. Deze AI systemen genereren namelijk antwoorden op basis van online bronnen, zodat de gebruiker zelf niet een website hoeft door te lezen. perplexity.ai is nieuw, maar focust vooral op het geven van directe antwoorden.
perplexity.ai is nieuw, maar focust vooral op het geven van directe antwoorden.
Benieuwd wat onze SEO specialist voor jouw bedrijf kan betekenen?
Wil jij jouw klanten ook zo snel en duidelijk mogelijk van het juiste antwoord voorzien? Dan staat Blub voor je klaar! Wij zijn gespecialiseerd in SEO en kijken graag met je mee hoe we jouw bedrijf kunnen optimaliseren in zero click content.
Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!