Wat is branding?
Branding is veel meer dan een mooie buitenkant in een huisstijl en een website. Branding is de totale identiteit van jouw onderneming. Alles, vanbinnen én van buiten, moet met elkaar overeenkomen om een sterk merk te vormen.
Dankzij branding gaan mensen jouw bedrijf herkennen en groeit het vertrouwen. Hierdoor zijn mensen in het vervolg eerder geneigd om voor jouw product of dienst te kiezen. Door branding campagnes neem je een plekje in, in het hoofd van de klant. Zoals Jeff Bezos, oprichter van Amazon.com, zegt: “Your brand is what others say about you when you’re not in the room”.
Welke diensten horen er bij branding?
Branding komt allereerst terug in alle communicatie met je klant, zoals gesprekken op sociale media of e-mail contact en de hierbij horende tone of voice. Daarnaast bestaat branding uit je gehele visuele identiteit (logo, huisstijl, visitekaartje, typografie, website, etc.) en de producten of diensten die je aanbiedt. Wij kunnen ons voorstellen dat je niet weet hoe je dit het beste aanpakt, want hoe weet je wat de juiste branding strategie is voor jouw bedrijf? Bij Blub helpen we je graag om jouw bedrijf sterk neer te zetten.
Wat kan branding doen voor jouw bedrijf?
Branding is niet iets wat je ‘zo’ even opzet. Het is echt een proces voor de lange termijn. Maar is branding de investering van tijd en geld waard? Absoluut! Wij vertellen je waarom.
Branding zorgt voor:
Merkopbouw en verkoopactivering
Branding zorgt voor zowel merkopbouw als verkoopactivering. Met goede branding win je het van de concurrent die vergelijkbare producten aanbiedt, maar niet opvalt. Vaak gaat dit onbewust. Want waarom kies je voor het ene product en niet voor het andere product of bedrijf?
Loyaliteit van klanten
Branding zorgt voor een emotionele connectie met je klant, waardoor zij in het vervolg sneller (opnieuw) voor jouw bedrijf kiezen.
Aantrekking van meer klanten door een passende en aantrekkelijke visuele uitstraling
Klanten kiezen eerder voor een bedrijf dat visueel aantrekkelijk is en waarbij het hele plaatje klopt.
Financiële waarde verhoging van je bedrijf
Een sterk gevestigd merk kan de waarde van een bedrijf vergroten door het bedrijf meer invloed in de branche te geven. Dit maakt het een aantrekkelijke investeringsmogelijkheid.
Enthousiaste (nieuwe) medewerkers
Een sterk merk zorgt voor trotse medewerkers en maakt het ook aantrekkelijker voor mensen die op zoek zijn naar een leuk bedrijf om bij te werken.
Redenen genoeg dus om na te denken over investeren in de branding van jouw bedrijf 😉.
Wat is het verschil tussen marketing en branding?
Het grootste verschil tussen marketing en branding is dat marketing een ‘push-techniek’ is op tactisch niveau en branding een ‘pull-techniek’ is op strategisch niveau. Bij een push-techniek, push je jouw bedrijf als het ware naar de klanten toe. Bij een pull-techniek, zorg jij ervoor dat de klanten naar jou toekomen door je bijvoorbeeld te onderscheiden van concurrenten.
Laat Blub je helpen met branding!
Ben je benieuwd naar wat branding voor jouw bedrijf kan doen? Wij denken graag met je mee! Neem gerust contact op om te bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen.