Waarom Voice Search Optimalisatie (VSO) in 2024 belangrijk gaat worden.

Voice Search is een technologie waarbij de stem wordt gebruikt om een zoekopdracht uit te voeren. Er wordt steeds meer via slimme assistenten zoals Siri en Google Home gezocht op het internet. Meer bedrijven implementeren dan ook steeds vaker deze slimme assistenten in hun producten. Steeds meer mensen gebruiken dit dan ook ten opzichten van het gewone zoeken op het internet. Het optimaliseren van de Voice Search is dus belangrijk om, ook in 2024 zichtbaar te blijven op het internet.

Grootste verschillen tussen Voice Search en het regulieren zoeken

Voice Search wordt aangestuurd door een digitale assistent die jouw spraakopdracht uitvoert. De Assistent kan dan een reactie geven op jouw vraag op zoekopdracht. Het grootste verschil tussen het reguliere zoeken en de Voice Search, is dat de gebruiker bij het regulieren zoeken nog zelf kan kiezen tussen de getoonde resultaten. Bij een Voice Search wordt enkel het beste resultaat, of de top 3 beste resultaten weergegeven. Het is bij de Voice Search dus nog belangrijker om in de top 3 beste resultaten te komen als bedrijf.

Waarom wordt Voice Search gebruikt?

De V2 mode is een ge√ľpdatete versie van de V1, waarin de tweede versie meer geavanceerd is als de eerste. De update was noodzakelijk voor Google om zich aan de wetgeving te houden. Kort gezegd kunnen webgebruikers nu naast toestemming geven voor cookies, ook de toestemming weigeren. Wanneer er toestemming wordt gegeven, mag alle data verzameld worden. Maar wanneer de toestemming geweigerd wordt, worden er zogeheten ‚Äėcookieless pings‚Äô verzonden. Deze pings worden dan door Google aangevuld tot data die gebruikt kan worden in rapporten voor Analytics en Ads. Deze pings verzenden dan geen data met privacy, maar enkel anonieme data. Daarnaast worden alle tracking pixels, zoals die van Facebook, volledig uitgeschakeld wanneer er geen toestemming wordt gegeven.¬†

Wat betekent dit voor jouw SEO?

Om rekening te houden met de Voice Search, is de woordkeuze de belangrijkste verandering in de SEO strategie. In de Voice Search wordt er vaker gebruik gemaakt van ‚Äėnatuurlijke‚Äô woorden en zinnen. Ook haalt Google bij de Voice Search eerder langere content naar boven. Het is dus belangrijk om de content wat langer te maken, en de taal wat ‚Äėnatuurlijker‚Äô te houden om hoger in de Voice Search naar boven te komen. Ook wordt er via Voice Search meer gebruik gemaakt van voltallige zinnen, zoals; ‚ÄúWaar kan ik de beste waterflessen vinden‚ÄĚ. De Voice Search is dus langer dan een regulieren zoekopdracht, zoals: ‚Äúbeste waterflessen‚ÄĚ. Een up-to-date content is dus erg belangrijk om jouw bedrijf via Voice Search zichtbaar te maken.

Benieuwd wat onze SEO specialist voor jouw bedrijf kan betekenen?

Dan staat Blub voor je klaar! Wij zijn gespecialiseerd in SEO en kijken graag met je mee hoe we jouw bedrijf kunnen optimaliseren.

Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!