Wat is conversie?
Conversie is simpel gezegd het voltooien van een gewenste actie door een bezoeker op jouw website. Om de conversie op jouw website te kunnen verbeteren, moet je eerst vaststellen wat een conversie inhoudt voor jou. Dit kan bijvoorbeeld een aankoop zijn, of een offerte aanvraag. Dit kan ook het invullen van een contactformulier zijn, of zelfs een klik van de ene pagina naar de andere. Jij kunt jouw conversie dus verbeteren door de bezoekers die op punt A terecht zijn gekomen, zodanig te sturen en te stimuleren, dat zij ook naar punt B gaan. Makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom gaan wij jou helpen!
Waarom je conversie optimaliseren?
Laten we er een voorbeeld bij pakken. Stel jouw website heeft dagelijks 1.000 bezoekers, met een conversiepercentage van 4%. Dit betekent dat per dag gemiddeld 40 bezoekers de gewenste actie ondernemen. Stel dat zij gemiddeld €100,- uitgeven, dan heb jij een omzet van €4.000,- per dag. Stel nou dat jij jouw website en teksten optimaliseert en het conversiepercentage stijgt van 4% naar 7% en iedere klant geeft nog steeds gemiddeld €100,- uit. Dan is jouw gemiddelde dagomzet opeens geen €4.000,- meer, maar €7.000,-.
Dat is een stijging van 75% van jouw dagomzet! Reden genoeg dus om hier goed naar te kijken.
Weet wie je doelgroep is
Nu je weet wat conversie is en waarom dit zo belangrijk is, is het tijd om je te verdiepen in jouw doelgroep en het gewenste publiek. Als jij een timmerbedrijf hebt, wil je niet dat er mensen op jouw website terecht komen die een afspraak willen maken bij de kapper. Deze mensen gaan namelijk nooit voor conversie zorgen op jouw website. Zorg daarom dat jij goed je doelgroep voor ogen hebt en richt jouw website en teksten voor die personen in. Zorg voor relevante keywords en informatie zodat de zoekmachines jou laten zien bij een relevant publiek. Wil je daar meer over weten? Lees dan eens onze blog over SEO.
Hoe verhoog je jouw conversie?
Zoals we al eerder besproken hebben, krijg jij een conversie wanneer de bezoekers van jouw website een door jou bepaalde handeling voltooien. Hoe stimuleer je jouw bezoekers nou om dit te doen? Daarvoor moet jij je verplaatsen in de ogen van de bezoeker. Er zijn namelijk een aantal factoren die bezoekers prikkelen om een bepaalde actie uit te voeren. Hieronder zetten wij graag een aantal van deze factoren op een rijtje:
- Klantvriendelijkheid, de klant moet een fijn gevoel hebben op jouw website.
- Gebruiksvriendelijkheid
- Uitstraling van de website
- Vertrouwen
- Zekerheid
- Autoriteit
Dit zijn slechts een aantal factoren die belangrijk zijn om rekening mee te houden. Zorg er dus voor dat de bezoeker jou vertrouwt. Wees transparant, plaats foto’s en video’s van de medewerkers, van klanten, van het productieproces. Geef garanties, wees duidelijk over de voorwaarden en zorg ervoor dat jouw teksten in orde zijn.
Ten slotte is het van essentieel belang dat jij een sterke call to action toevoegt aan jouw tekst. Zonder deze optie zullen bezoekers niet snel converteren. Zorg er dus voor dat deze duidelijk aanwezig is!
Hulp nodig?
Heb jij na deze blog nog vragen? Of kun jij onze hulp wel gebruiken bij het schrijven van goede content om jouw conversie te verhogen? Onze marketeers helpen je graag door met een frisse blik naar jouw teksten te kijken! Neem gerust contact met ons op om te bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen!