Tegenwoordig is het inzetten van social media voor veel bedrijven een belangrijk onderdeel van hun marketingstrategie. Het is de ideale manier om je zichtbaarheid en daarmee de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten! Ondanks de opkomst van vele andere social media kanalen, blijft Facebook vooralsnog het grootste kanaal met maar liefst 10,1 miljoen gebruikers. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research. Tijd dus om een Facebook bedrijfspagina aan te maken! Maar hoe doe je dat precies? Hieronder vind je een stappenplan voor het aanmaken van een Facebook bedrijfspagina.

Stap 1: Zorg dat je een persoonlijke Facebookaccount hebt

Om een zakelijke Facebookpagina aan te kunnen maken heb je een persoonlijk account nodig. Heb je nog geen persoonlijke Facebookpagina? Maak deze dan hier aan.

Stap 2: Maak een Facebook bedrijfspagina aan

Maak hier een Facebookpagina voor je bedrijf aan. Er verschijnen twee opties: bedrijf of merk & community of bekend persoon. Kies voor de optie bedrijf of merk. Dit is een pagina waarbij je jouw bedrijf of merk en daarbij horende producten en/of diensten kunt promoten. Je gebruikt de pagina om (potentiële) klanten te werven en van informatie te voorzien.

Stap 3: Vul een bedrijfsnaam en categorie in

Vervolgens vul je de bedrijfsnaam en een categorie in. Typ enkele woorden die je pagina het beste beschrijven en kies vervolgens een voorgestelde categorie. Lukt het niet om een geschikte categorie te vinden? Kies dan een algemene categorie, zoals ‘product/dienst’.

Stap 4: Stel een profiel- en omslagfoto in

Je pagina is nu aangemaakt! Tijd om alles goed in te gaan richten. Voor het uiterlijk van je bedrijfspagina is het belangrijk dat je goede foto’s gebruikt, passend bij je huisstijl en uitstraling. Zorg dat je Facebookpagina (en andere kanalen) past bij je website. Als profielfoto kun je het best kiezen voor je logo en als omslagfoto een sfeerfoto van je bedrijf.

Stap 5: Voeg een gebruikersnaam toe

De URL die je Facebook bedrijfspagina in eerste instantie krijgt is erg lang en onpersoonlijk. Om je pagina te verspreiden en te promoten is het beter om een persoonlijke URL in te stellen. Dit gaat automatisch als je een gebruikersnaam invult. Klik op de info-knop (deze vind je in het rijtje links onder de profielfoto). Hier kun je een gebruikersnaam toevoegen, het liefst je bedrijfsnaam.

Stap 6: Vul je bedrijfsgegevens in

Nu je toch op de info-pagina bent, kun je direct je bedrijfsgegevens invullen zoals contactgegevens en openingstijden. Ook kun je hier een ‘verslag toevoegen’. Plaats hier een leuk stukjes tekst over je bedrijf en overige informatie die je graag nog wilt vermelden. Vergeet niet om ook een foto aan je ‘verslag’ toe te voegen.

Stap 7: Nodig mensen uit om je pagina leuk te vinden

Een zeer belangrijke stap. Klik op de knop ‘vrienden uitnodigen’ om je vrienden, klanten, kennissen en familie uit te nodigen om de pagina leuk te vinden. Hoe meer mensen je pagina leuk vinden, hoe hoger het bereik van je berichten gaat zijn!

Stap 8: Zorg voor goede content

Nu je pagina is gemaakt en ingericht is het tijd om berichten te gaan plaatsen. Communiceer op een leuke en aansprekende manier met je doelgroep. Gebruik mooie foto’s en video’s in combinatie met aansprekende en prikkelende teksten. Plaats linkafbeeldingen naar je website en wissel dit af met de laatste ontwikkelingen binnen je bedrijf, nieuws of weetjes. Verplaats je in je bezoekers en probeer in elk geval iedere week iets te posten. Interactie is hierbij het toverwoord. Zorg ervoor dat mensen je post gaan liken, een reactie achterlaten of het bericht delen. Hoe hoger de interactie (engagement) met je posts, hoe hoger het bereik (hoe meer mensen je berichten zien)!

Het aanmaken van een Facebookpagina is niet moeilijk. Binnen een paar stappen staat jouw facebook bedrijfspagina online. Vind je het lastig om je pagina te ‘onderhouden’ en iedere week weer leuke berichten te bedenken? Ontbreekt het je aan inspiratie, kennis, of simpelweg tijd? Bij BLUB Media kun je zakelijke social media uitbesteden! Wij bedenken, maken en plaatsen jouw social media posts op Facebook.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op!

Contact