Personeelswerving via social media

Social media als wervingskanaal

Social media is een goed kanaal om je vacatures aan de man te brengen. Je kunt natuurlijk zelf een bericht plaatsen en delen in je eigen netwerk. Daarnaast kun je vacatures plaatsen in het speciale vacature gedeelte van Facebook en LinkedIn. Hiermee bereik je alleen werkzoekenden. Bovendien gaat het Facebook en LinkedIn algoritme aan het werk om de perfecte kandidaat te vinden. Maar om social media echt succesvol in te zetten raden we je aan om gebruik te maken van social media advertenties. Facebook- Instagram- en LinkedIncampagnes vergroten de kans op succes om vacatures te vervullen.

Nieuws

Vacatures vervullen met Facebook en Instagram

Facebook, nu bekend als Meta, heeft na de IOS 14 update hard gewerkt om het advertentiealgoritme weer succesvol te maken. Meta heeft een aparte advertentiecategorie aangemaakt voor vacatures. Onder de categorie werkgelegenheid kun je nu al je vacatures uitzetten. Sinds de nieuwe update is het alleen een stuk moeilijker om de perfecte kandidaat te vinden omdat het niet mogelijk is om een specifieke doelgroep te selecteren. Het is bijvoorbeeld niet meer mogelijk om een leeftijd mee te geven en een geslacht te kiezen. Dit alles om te voorkomen dat groepen worden gediscrimineerd en zo geen kansen krijgen.

Stappenplan vacaturecampagne Facebook en Insta (Meta)

Vacatures vervullen met LinkedIn

Ook LinkedIn is een geschikt kanaal om vacatures uit te zetten. Het is immers het zakelijke social media platform. Net zoals bij Facebook heb je ook bij LinkedIn de mogelijkheid om een gratis vacature te plaatsen. Net zoals bij Facebook en Instagram heb je meer kans op succes met het vervullen van jouw vacatures via de betaalde variant.

Meer informatie over het plaatsen van een gratis en betaalde vacature op LinkedIn vind je hier!

Vacatures vervullen met LinkedIn

Beide kanalen zijn geschikt om vacatures op uit te zetten. Het grote verschil is de doelgroep! Ben je op zoek naar jong horecapersoneel? Dan adviseren wij om jouw vacatures op Facebook uit te zetten. Ben je op zoek naar een nieuwe marketeer? Dan is LinkedIn de beste optie.  

Verschil promoten vacature tussen Facebook/Instagram en LinkedIn

Beide kanalen zijn geschikt om vacatures op uit te zetten. Het grote verschil is de doelgroep! Ben je op zoek naar jong horecapersoneel? Dan adviseren wij om jouw vacatures op Facebook uit te zetten. Ben je op zoek naar een nieuwe marketeer? Dan is LinkedIn de beste optie.

Tips voor een goede vacature!

De concurrentie is enorm groot en daarom moet je zorgen dat jouw campagne anders is dan de andere. Je moet je immers onderscheiden. Hoe je dat doet? Wij geven je een paar tips!

Wanneer je een video gebruikt houd je de aandacht van de kijkers langer vast en vergroot je de kans dat ze doorklikken.

Geen ingewikkelde of lange teksten. Zorg voor een korte tekst die uitnodigt om verder te lezen op je website.

Een goede landingspagina, in dit geval een vacaturepagina, is enorm belangrijk. Deze pagina moet duidelijk en overzichtelijk zijn zodat websitebezoekers gemakkelijk kunnen solliciteren.

Geef een salarisindicatie op! Ja, mensen willen weten wat ze gaan verdienen.

Wil je de vacature op Instagram en Facebook tonen? Kijk naar de formaten van beide kanalen en pas je content daar op aan.

Personeelswerving via social media duur?

Nee, de social media campagnes zijn relatief goedkoop. Voor €5 per dag kun je al een succesvolle campagne laten draaien. Een stuk goedkoper dan Indeed of via een recruiter.

Social media wervingscampagnes Blub

Personeelswerving via social media is een goede manier om vacatures te vervullen. Kom je er zelf niet uit of laat je het liever over aan de specialist? Neem dan contact met ons op! Onze social media specialist helpt je graag!