Lokaal naamsbekendheid opbouwen? Lokale SEO is het antwoord.

Heb je een winkel en wil je lokaal gevonden worden? Dan is het belangrijk om lokale SEO toe te passen op je website. Hiermee zorg je ervoor dat jouw website op bepaalde lokale zoektermen beter wordt gevonden. Maar wat is (lokale) SEO precies? In deze blog leggen we dat uit én hoe je het beste lokale SEO kunt toepassen. 

Een sterke website

Een website is een eenvoudige en toegankelijke manier om informatie over te brengen aan (potentiële) klanten. Wanneer een klant een website bezoekt, moet deze aan bepaalde eisen voldoen. Zo is het belangrijk dat de vraag van de websitebezoeker wordt beantwoord, en dat men eenvoudig kan navigeren om dit antwoord te vinden.

Verder zijn er ook een aantal technische aspecten belangrijk, zoals een snelle laadtijd via zowel een desktop als mobiel. Google indexeert tegenwoordig de mobiele website sneller dan de desktopversie, aangezien we steeds meer informatie via onze mobiel opzoeken. Daarnaast kijkt Google ook naar de interne en externe links op je website; dit zijn beide factoren waardoor jij hoger in de zoekresultaten van Google komt.

Oke, dit zijn misschien veel technische termen en informatie. Wil je hier over sparren met de specialisten van Blub?

Jim en Yvette staan klaar voor al jouw marketingvragen.

Blogs en FAQ

Een blog en een FAQ (veelgestelde vragen) zijn beide methoden om informatie te delen met je websitebezoekers. Ook zorgt dit ervoor dat relevante zoekwoorden terugkomen op je website. Schrijf bijvoorbeeld een blog over een “Brandingbureau in Heerhugowaard”.

Een blog gaat in op een bepaald onderwerp. Zorg bij het schrijven van een blog dat je over aantoonbare expertise over het onderwerp beschikt. Door zoekwoorden toe te voegen aan de tekst die gericht zijn op jouw regio kun je lokaal beter scoren dan concurrenten.

Een FAQ (veelgestelde vragen) is een pagina waarop je vragen beantwoordt die bezoekers of klanten vaak stellen. Als jouw klanten deze vragen regelmatig stellen, is de kans groot dat andere mensen in jouw regio dezelfde vragen hebben. Het benoemen én beantwoorden van de veelgestelde vragen laat zien dat jij jouw lokale doelgroep begrijpt. Het kan zijn dat Google (of een andere zoekmachine) dit beloond met een hogere ranking of zelfs een rich snippet zoals hieronder!

Lokale zoekwoorden

Voor lokale vindbaarheid is het belangrijk dat je zoekwoorden terug laat komen op jouw website/in jouw webshop die betrekking hebben op jouw regio. Door lokale zoekwoorden te gebruiken laat je Google weten dat jij de doelgroep in deze regio wilt bedienen.

Bijvoorbeeld: Mark is een glazenwasser uit Breda en hij wil niet verder reizen dan 10km. Voor zijn vindbaarheid focuste hij eerst op het zoekwoord “Glazenwasser Brabant”. Hij kreeg hierdoor veel aanvragen uit Eindhoven en Den Bosch. Dit was niet de bedoeling, daarom heeft hij zijn zoekwoorden aangepast naar: “glazenwasser Breda” en “glazenwasserij Breda”. Nu wordt hij voornamelijk in Breda gevonden en krijgt hij aanvragen uit de regio.

Google bedrijfsprofiel

Een Google bedrijfsprofiel helpt je met het vergroten van zichtbaarheid bij lokale zoekopdrachten in Google. Daarnaast zorgt dit er ook voor dat jouw bedrijf wordt vertoond op Google Maps.

Een Google bedrijfsprofiel heeft meerdere handige links, zoals links naar je website, telefoonnummer, adres, openingstijden en reviews. Dit maakt het voor de klant makkelijker om contact op te nemen en informatie te verzamelen. Google geeft ook voorkeur aan websites met een volledig bedrijfsprofiel. Je kunt via Google Mijn Bedrijf  een bedrijfsprofiel aanmaken en laten verifiëren, zodat jij lokaal vindbaar wordt.

Reviews

Reviews op je website spelen een belangrijke rol als het gaat om het vertrouwen van potentiële klanten. 90% van de mensen leest weleens reviews over lokale bedrijven. Bedrijven met meer reviews stralen betrouwbaarheid uit en dit kan beloond worden door Google (of andere zoekmachines) met een hogere ranking.

Krijg je reviews? Dan is het belangrijk omhier op te reageren, zeker als deze negatief zijn. Als iemand klaagt over een slechte service, kan jouw bedrijf antwoorden met een verontschuldiging en een oplossing. Hiermee laat je zien dat je niet wegloopt bij problemen, maar juist een oplossing wilt vinden. Dit zorgt voor vertrouwen in jouw bedrijf/merk/klantenservice. Doordat je actief reageert op reviews (ook positieve), straal je als bedrijf zijnde vertrouwen uit richting potentiële nieuwe klanten.

Lokaal wereld beroemd worden?

Wil je jouw (lokale) SEO een boost geven en jouw merk of organisatie echt op de regionale kaart zetten? Dan staat Blub voor je klaar! Wij zijn gespecialiseerd in SEO en kijken graag met je mee hoe we jouw bedrijf kunnen optimaliseren. Zonder gouden bergen te beloven zetten wij alles op alles om jou wereld beroemd te maken in jouw regio.

Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!