Tegenwoordig zien ondernemers de term “landingspagina” steeds vaker voorbijkomen. Misschien heb je het advies gekregen om een landingspagina te maken voor je website omdat je er ‘meer’ uit kunt halen. Maar wat is een landingspagina precies en wat zijn de voordelen van zo’n pagina? Wij vertellen je er graag meer over!

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de eerste pagina waar bezoekers op terechtkomen na een zoekresultaat van Google of een advertentie van Facebook. Deze pagina is ingericht voor bezoekers en heeft als doel om datgene te bieden waar de bezoeker voor komt. Je zou dus kunnen zeggen dat elke pagina in feite een landingspagina is.

De toegevoegde waarde van een landingspagina

Zodra bezoekers via een link op jouw landingspagina terechtkomen is het de bedoeling dat ze door een sterke call to action worden overgehaald om een conversie te doen. Een conversie kan het invullen van een contactformulier zijn, of in het geval van een webshop een aankoop.

Een landingspagina kan ook gebruikt worden om duidelijkheid te creëren. Zo kan een FAQ pagina worden opgesteld zodat klanten gemakkelijker en sneller een antwoord op hun vragen krijgen.

Verschil landingspagina en blog

Een landingspagina wordt gebruikt om bijvoorbeeld de diensten of producten kenbaar te maken aan bezoekers. Het is belangrijk dat er een duidelijk doel is. Dit kan zijn het aanschaffen van een product of contact opnemen met de organisatie. Bij het gebruik van Google Ads met een specifieke actie verwijs je dus naar een speciaal gemaakte landingspagina.

Een blog daarentegen is voornamelijk informatief en laagdrempelig en wordt daarom vaak gebruikt om de vindbaarheid van een website te verbeteren. Na een zoekwoordenonderzoek kan duidelijk worden waar jouw doelgroep naar zoekt. Door dit onderwerp centraal te stellen in de blog kan je toegevoegde waarde bieden voor de klant waardoor je pagina vaker wordt bezocht. Een goede blog zorgt voor meer bezoekers op de website en geeft antwoord op datgene waarnaar ze op zoek waren.

Voordelen landingspagina’s

Nu duidelijk is wat een landingspagina is kunnen we de voordelen van zo’n pagina bespreken.

  • Het draagt bij aan de bedrijfsdoelstelling (meer klanten, meer omzet).
  • Varianten op een landingspagina’s kunnen inzicht geven in wat wel of juist niet werkt A/B Testing).
  • De pagina kan losstaan van de bestaande website.
  • Het kan zorgen voor een hogere kwaliteitsscore van Google Ads-campagnes.

Hoe maak je een goede landingspagina?

Een goede landingspagina voldoet aan een aantal criteria:

  • De pagina is op alle devices goed zichtbaar.
  • De landingspagina is gericht op een specifieke doelgroep.
  • Het moet meteen duidelijk worden waarom bezoekers op jouw pagina terecht komen en wat het doel is.
  • Huisstijl en design komen terug op de pagina.

A/B Testing

Een landingspagina kan door middel van A/B Testing worden gebruikt om verschillende ontwerpen te implementeren zodat duidelijk wordt welke elementen goed werken. Dit heeft als doel om de conversie te verbeteren.

Optimaliseer je ladingspagina’s

Elke website heeft dus minstens één landingspagina. Door deze pagina goed in te richten en een duidelijke call to action te bedenken is het mogelijk om meer conversies te ontvangen via de website.

Hulp nodig bij het inrichten van jouw landingspagina’s? BLUB media helpt je graag op weg!