Je teksten laten schrijven door AI, wel of niet doen?

We zien het steeds vaker, websiteteksten die geschreven worden met behulp van AI. Kunstmatige intelligentie wordt namelijk steeds slimmer en populairder. AI programma’s, zoals chatGPT, knallen uit de grond. Maar is het wel een goed idee om al je teksten te laten schrijven door AI? In deze blog lees je alles over AI teksten, en op welke manier je AI dan wel het beste kunt gebruiken.

AI teksten plaatsen op je website

Het klinkt verleidelijk om je website teksten door AI te laten schrijven. Je hoeft maar een kleine opdracht te geven, en je hebt binnen een minuut al een complete website tekst. Het bespaart een hoop tijd en geld wanneer je je teksten door AI laat schrijven. Maar er zitten ook nadelen aan het gebruiken van AI teksten. Veel mensen weten niet wat ze in de opdracht moeten zetten, of nemen de tekst zonder aanpassingen direct over op hun website. Wat zijn de consequenties als je alleen maar AI teksten op je website heb staan?

Impact op je SEO-score

Door gebruik te maken van AI teksten, kan dit gevolgen hebben voor je SEO-score. Er gaan verhalen rond dat de SEO-score verbeterd is, na het gebruik van AI teksten. Maar in de meeste gevallen zal je SEO-score hetzelfde blijven, of erger nog, gaan dalen.

Het probleem met AI teksten, is dat de teksten globaal geschreven zijn. Dit komt doordat AI alle informatie van het internet bij elkaar verzameld, en hier vervolgens een tekst van maakt. Maar vaak wil je juist persoonlijke teksten en maatwerk op jouw website hebben. De term E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trust) komt steeds vaker naar voren. Het tonen van expertise en dieper in gaan op bepaalde aspecten zorgt voor vertrouwen bij bezoekers en dit is iets waar AI bots nog niet voldoende kunnen ontwikkelen. De geschreven chatbotteksten kan AI wel voor je aanpassen door te vragen naar een actievere schrijfstijl, maar het blijven computer gegenereerde teksten. Doordat AI de teksten baseert op andere teksten, neemt ook de kans op plagiaat sterk toe. En duplicate content, daar zijn zoekmachines als Google geen fan van.

Omdat computers veel minder creatief zijn dan mensen, zijn de teksten van AI niet origineel. Maar juist een originele tekst op je website, zorgt voor een betere SEO-score. Kwaliteit vinden zoekmachines belangrijk, en dit zal in de toekomst alleen nog maar belangrijker worden. Zoekmachines kunnen nu al AI teksten herkennen, en bestraffen deze ook door de SEO-score en ranking ten opzichte van concurrenten te laten dalen.  

Achterhaalde of verkeerde informatie

Tools als chatGPT zijn nog vol in ontwikkeling, waardoor het wel eens voorkomt dat er verkeerde of achterhaalde informatie in de teksten staan. AI verzamelt simpelweg alleen informatie, en vat dit samen. AI tools kunnen nog niet zelf nadenken of logisch redeneren, en voeren enkel de opdracht uit die je invoert.

Daarnaast kan AI alleen teksten schrijven op basis van wat er al bekend is. Als je wilt opvallen tussen de concurrenten, zul je dus nieuwe en creatieve teksten moeten schrijven. Wanneer jouw bedrijf zich in een branche bevindt die snel verandert, kunnen AI teksten achterhaald zijn. Dan val je niet meer op tussen de concurrenten, wat uiteindelijk omzet kan kosten.

Websitebezoekers haken af

Een ander nadeel aan AI teksten, is dat websitebezoekers vaak afhaken als er veel AI teksten op een website staan. Dit komt omdat AI teksten te globaal zijn, en vaak niet aansluiten op de doelgroep. Ook bevatten AI teksten vaak moeilijke woorden en lange zinnen. AI teksten stralen weinig autoriteit uit, waardoor AI teksten als minder geloofwaardig worden gezien.

Hoe kun je AI wel gebruiken?

Je vraagt je nu misschien af; “Maar hoe kan ik AI dan inzetten voor het schrijven van mijn teksten?”. Het antwoord is simpel: gebruik het als hulpmiddel/inspiratiebron.

AI teksten kunnen dienen als een opzet van je websitetekst, maar het stuk maatwerk zul je zelf moeten doen. Wanneer je een structuur hebt voor een websitetekst, kun je deze zelf makkelijk herschrijven naar jouw eigen stijl.

Ook kun je AI gebruiken als je bepaalde vragen hebt, of bepaalde onderwerpen niet snapt. AI geeft in veel gevallen namelijk goed antwoord op je vraag.

Wanneer je toch besluit om AI teksten te gebruiken (dit raden wij echter af), check dan altijd even of het klopt wat AI heeft geschreven. Lees de tekst altijd na, en herschrijf de tekst waar nodig. Wanneer je tekst niet aansluit, probeer dan de opdracht, die je aan AI geeft, aan te passen. Maak de tekst persoonlijk en zorg dat de tekst aansluit op de doelgroep van je website.

Kortom, AI kan handig zijn als hulpmiddel voor je teksten, maar kopieer niet zomaar alles. AI heeft veel mogelijkheden, maar vergeet nooit dat er niemand zo creatief is als jij zelf!

Benieuwd wat onze SEO specialist voor jouw bedrijf kan betekenen?

Dan staat Blub voor je klaar! Wij zijn gespecialiseerd in SEO en kijken graag met je mee hoe we jouw bedrijf kunnen optimaliseren.

Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!