Wat is influencer marketing?
Influencer marketing is een efficiënte en relatief goedkope optie om als strategie te gebruiken voor jouw marketing. De naam zegt het eigenlijk al, je maakt gebruik van de juiste persoon die jouw doelgroep aanspreekt. Je maakt dus gebruik van hun invloed oftewel influence. Wat voor influencers zijn er en welke optie is het beste voor jouw bedrijf? Dat leggen wij graag uit!
Influencer marketing content marketing
Wie of wat is nou eigenlijk een influencer? Wij snappen dat het misschien nog niet helemaal duidelijk is. Daarom leggen we dit graag uit. Influencers zijn mensen die op socialmediakanalen een bepaalde doelgroep kunnen beïnvloeden om een bepaald product of dienst af te nemen. Op welk platform ze werken maakt niet veel uit, het blijven influencers wanneer ze een doelgroep beïnvloeden. Welk platform jij het beste kunt gebruiken hangt van de doelgroep af. Het gaat vooral om de hoeveelheid volgers, hoe meer volgers hoe groter het bereik. Let op!: het gaat om waardevolle volgers, mensen die in jouw doelgroep passen. In sommige gevallen kopen mensen volgers, puur voor de getallen, deze volgers hebben dus geen relatie met de influencer en is dus waarschijnlijk niet jouw doelgroep.
- Brand lovers:
Een brand lover heeft tussen de 250 en 1.000 volgers en heeft een goede band met zijn/haar volgers. Dit is vooral geschikt voor lokale reclame op kleine schaal.
- Nano-influencers:
Nano influencers zijn relatief snel gestegen in populariteit. Een nano-influencer heeft tussen de 1.000 en 10.000 volgers en heeft een sterke relatie met zijn/haar volgers.
- Micro-influencers:
Micro influencers hebben tussen de 10.000 en 50.000 volgers. Ze hebben direct contact met hun volgers en hebben vaak een redelijk goed beeld van wat hun doelgroep wil.
- Mid tier-influencers:
Mid tier-influencers, ook wel meso influencers werken met hun 50.000 tot 150.000 volgers op een veel kleinere schaal dan mega en macro influencers. Omdat het aantal volgers van mega-influencers lager ligt, is het voor een meso influencer makkelijker om contact te houden met zijn/haar volgers.
- Macro-influencers:
Macro influencers hebben tussen de 150.000 en 500.000 volgers. Ook zijn zij vaak actief op meerdere platformen, maar dan op een wat kleinere schaal dan de mega influencers.
- Celeberties/ Mega-influencers:
Mega influencers hebben 500.000 volgers of meer. Dit kunnen bekende mensen zijn, zoals zangers of sporters, maar ook mensen die bekend zijn geworden door hun activiteiten op social media. Mega influencers zijn meestal actief op verschillende platformen, zoals Instagram, YouTube, Twitter, TikTok, en/of Facebook.
Wat is de juiste influencer voor jouw bedrijf?
Welke influencer past goed bij jouw bedrijf? Hiermee moet je met verschillende factoren rekening houden zoals budget, doelgroep, interessen en of het goed klikt tussen de influencer en het bedrijf.
De eerste stap is om na te gaan op welk sociaal media platform jouw doelgroep het meest actief is. Ga vervolgens na welk budget je te besteden hebt. Zoek vervolgens een influencer voor jouw budget en die het beste past bij jouw bedrijf. Ga na of het aantal volgers overeenkomen met de likes zodat je zeker weet dat de influencer zijn\haar volgers niet heeft gekocht. Gekochte volgers zijn namelijk niet waardevol, omdat ze geen band met de influencer hebben.
Influencer marketing voordelen
- Relatief goedkoop
- Goed voor het imago
- Doeltreffend
- Geloofwaardig
- Groot bereik binnen jouw doelgroep
Hulp nodig?
Wil jij graag weten wat het beste is voor jouw bedrijf? Natuurlijk denken wij graag met je mee! Benieuwd welke coole dingen we voor jou kunnen doen? Wacht niet langer en neem contact met ons op!