Vanaf maart komen er strengere regels voor het verzamelen van data via Google Ads. De nieuwe Consent Mode V2 heeft impact op hoe websites gegevens verzamelen en adverteren via Google. Het is van belang om deze V2 mode zo snel mogelijk in jouw website te implementeren. In dit artikel lees je alles over de V2 mode, en hoe jouw website hierop moet worden aangepast.
Wat gaat er veranderen?
De Europese Unie maakt steeds meer regels om de privacy van de weggebruikers te beschermen. De wet Digital Markets Act (DMA) bestaat al sinds eind 2022, maar wordt vanaf maart 2024 actief gehandhaafd.
Wat is er nieuw in V2?
De V2 mode is een geüpdatete versie van de V1, waarin de tweede versie meer geavanceerd is als de eerste. De update was noodzakelijk voor Google om zich aan de wetgeving te houden. Kort gezegd kunnen webgebruikers nu naast toestemming geven voor cookies, ook de toestemming weigeren. Wanneer er toestemming wordt gegeven, mag alle data verzameld worden. Maar wanneer de toestemming geweigerd wordt, worden er zogeheten ‘cookieless pings’ verzonden. Deze pings worden dan door Google aangevuld tot data die gebruikt kan worden in rapporten voor Analytics en Ads. Deze pings verzenden dan geen data met privacy, maar enkel anonieme data. Daarnaast worden alle tracking pixels, zoals die van Facebook, volledig uitgeschakeld wanneer er geen toestemming wordt gegeven.
Extra informatie (bronnen) over de Consent Mode V2
Hoe kun je jouw website hierop aanpassen?
Het is van belang om jouw website op de Consent Mode V2 aan te passen voor maart 2024. Wanneer je dit niet doet, heeft dit grote consequenties voor je campagnes. Zonder deze data kun je niet meer meten hoe succesvol jouw advertentiecampagne is. Zorg er dus voor dat jij de Consent Mode V2 voor maart hebt geïmplementeerd.
Blub is partner van Cookiebot. Dit is een CMP waarmee we een cookiebanner kunnen plaatsen op de website. Cookiebot kan goed worden geïntegreerd met de Consent Mode van Google. Wij helpen je graag met een correcte implementatie!