ChatGPT: De voor- en nadelen van AI-content

In 2023 was ChatGPT een veelbesproken onderwerp omdat het gebruikt zou worden door bedrijven om tekstuele content te creëren. Maar, wat is ChatGPT en wat betekent dit voor content- en tekstschrijvers? Wij leggen het je graag uit!

Wat is ChatGPT?

Simpelweg gezegd is ChatGPT, wat staat voor Chat Generatieve Pre-trained Transformer, een chatbot. De chatbot maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om vragen te beantwoorden en teksten te schrijven. De inhoud haalt de chatbot van grote hoeveelheden tekst op het internet af, waardoor er veel input is voor antwoord op vragen. ChatGPT is ontwikkeld door ‘OpenAI’, een groot partnerbedrijf van Microsoft.

De voordelen van AI geschreven teksten

Inspiratie

ChatGPT is niet meer weg te denken uit de wereld van contentcreatie. Heb je inspiratie nodig voor een blog of social post? ChatGPT is er voor jou. Heb je hulp nodig met het schrijven van een e-mail, of wil je een tekst laten vertalen? Ook dan is ChatGPT je razendsnel van dienst. Maar niet alleen content- en tekstschrijvers hebben baat bij ChatGPT! Zo kunnen ook webbouwers hun code laten checken, of hulp vragen bij het realiseren van een custom code. Kortom: de chatbot is van diverse markten thuis, en een goede hulptool in dagelijkse werkzaamheden.  

De nadelen van AI geschreven content

Herkenbare schrijfstijl

Ieder mens heeft een unieke schrijfstijl, dit maakt een tekst persoonlijk en beter leesbaar. Ook ChatGPT heeft een eigen, herkenbare schrijfstijl ontwikkelt. Als je bekend ben met de chatbot, kun je heel makkelijk het verschil zien tussen een ChatGPT-tekst en een tekst van een persoon. Het is daarom belangrijk dat je de juiste prompts (tekstuele opdracht) gebruikt en teksten vanuit ChatGPT niet klakkeloos overneemt. Zie het meer als inspiratietool, en creëer met de input je eigen unieke teksten. Zo voorkom je ook duplicate content.

Geen unieke content

Doordat ChatGPT miljoenen gebruikers kent wereldwijd, komt het voor dat vragen meerdere keren worden gesteld en dus hetzelfde antwoord krijgen. Als je deze informatie overneemt zonder te redigeren en fact-checken, creëer je duplicate content waar Google jouw website/webshop voor kan straffen. Het gevolg hiervan? Minder goede/geen ranking in de zoekmachines. Het is daarom belangrijk om teksten vanuit ChatGPT áltijd aan te passen naar de schrijfstijl die past bij jouw website/webshop en doelgroep. De AI-gegenereerde teksten zijn een mooi begin, maar zie het vooral als inspiratiebron om je creativiteit te stimuleren.   

Dus hoe gebruik je ChatGPT optimaal?

ChatGPT is een uitvinding die veel ophef heeft veroorzaakt. De één is blij met de ontwikkeling, de ander is er juist minder positief over. Voor beide standpunten is wat te zeggen, maar in de praktijk blijkt dat ChatGPT voor sommige doeleinden zeker handig is. Om ChatGPT optimaal te gebruiken, moet je de chatbot zien als hulp- of inspiratiemiddel, om zo zelf je eigen content wat meer diepgang of body te geven. Een menselijk paar ogen blijft noodzakelijk, om zo content te creëren wat bij jouw bedrijf en doelgroep past.

Blub helpt jou met contentcreatie

Wil je liever niet zelf je vingers branden aan AI-content? Blub helpt je! Wij zorgen ervoor dat jouw content uniek is en bij jouw imago en uitstraling past. Neem vrijblijvend contact met ons op om te bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen.