Wat is Black Friday?
Black Friday is iets wat is komen overwaaien uit Amerika. Het is daar al jarenlang een traditie en de meeste Amerikanen hebben zelfs vrij van hun werk. De dag staat bekend als dé dag om te beginnen met de inkopen voor de feestdagen en veel bedrijven lokken consumenten met (soms extreem hoge) kortingen naar hun winkel of webshop. Veel consumenten hopen dan ook op leuke acties en wachten zelfs met aankopen doen tot aan Black Friday.
Hoe kun je met jouw bedrijf inspelen op Black Friday?
Black Friday komt al erg dichtbij en als je hier nog last-minute op wilt inspelen, is het de hoogste tijd om hiermee aan de slag te gaan! Wij kunnen ons voorstellen dat je niet weet hoe je dit het beste aan kunt pakken en wat jij dan precies moet aanbieden aan jouw klanten. Blub geeft je een aantal tips.
Verrassing! Geef kortingen 😉
Deze tip is wellicht een beetje een open deur; Black Friday draait namelijk om de kortingen en consumenten verwachten ook korting. Wil je meedoen aan Black Friday? Zorg dan dat jij korting geeft. Dit kan een kleine korting van 10% zijn op het gehele assortiment, of je kunt bepaalde duurdere producten afprijzen waardoor consumenten die het eerder nog niet kochten, dit nu wél doen.
Zet jouw acties op het juiste moment in
Ongeveer een maand voordat alle Black Friday acties starten, beginnen consumenten zich al te oriënteren. In deze fase gaat de consument op zoek naar wat men wil kopen en waar de beste deals te vinden zijn. Als je inspeelt op deze oriëntatiefase van de consument, lok je bezoekers alvast naar jouw website. Dit kun je doen door tijdig aan te kondigen welke aanbiedingen jij aanbiedt en op welk moment.
Wees creatief met jouw acties
Veel bedrijven doen mee aan de Black Friday acties. Om op te vallen tussen al deze acties, doe je er goed aan om een unieke en creatieve actie te bedenken. Zo kun je bijvoorbeeld inhaken op het woord ‘Black’ en op al jouw zwarte producten korting geven. Heb je echt geen idee wat jij jouw klanten kan aanbieden? Laat ons je helpen!
Maak duidelijk dat jij meedoet aan Black Friday
Breng bij jouw klanten onder de aandacht dat ook jij meedoet aan Black Friday. Je kunt jouw klanten bijvoorbeeld informeren door middel van een nieuwsbrief of via social media. Zorg dat je duidelijk maakt waarom klanten met Black Friday bij jou moeten zijn voor de beste deals.
Beperk het niet tot één dag
De maandag na Black Friday staat bekend als Cyber Monday. Cyber Monday is speciaal bedoeld voor de online aankopen. Consumenten vinden het over het algemeen fijn om in het weekend rustig uit te zoeken wat zij willen kopen en dit op maandag te bestellen. Heb jij een online webshop? Doe dan ook zeker mee aan Cyber Monday!
Vind jij maatschappelijke betrokkenheid belangrijk? Overweeg dan ook eens om een leuke actie te doen op de dinsdag ná Cyber Monday. Op deze dinsdag is het namelijk Giving Tuesday. Dit is een wereldwijde dag waarin geven centraal staat. Op deze dag zou je een leuke weggeefactie kunnen doen voor alle nieuwe klanten of juist bestaande klanten.
Maak gebruik van SEO voor je website
Wij vertellen dit je natuurlijk wel vaker, maar zorg dat jouw SEO-elementen goed zijn ingesteld. Ook in de Black Friday periode is dit onwijs belangrijk en misschien nog wel belangrijker, omdat jij de kans krijgt nieuwe bezoekers naar jouw website te brengen. Consumenten zoeken rondom deze periode namelijk vaak op het product wat zij zoeken, in combinatie met zoektermen als; ‘korting’, ‘aanbieding’, ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’. Verwerk deze woorden dus in jouw site, zodat klanten straks op jouw website terecht komen. Hulp nodig met SEO? Vraag het Blub!
Zorg dat je bent ingesteld op meer bezoekers
Een goede kortingsactie trekt waarschijnlijk meer bezoekers naar je website. Zorg ervoor dat jouw website dit aan kan en er geen storing ontstaat. Om veel bezoekers aan te kunnen, is een goede webhosting het allerbelangrijkste. Ben je benieuwd of jouw website goed is gehost en of het de vele bezoekers aankan? Wij kijken graag met je mee!
Pas deze tips ook toe tijdens andere actieperiodes
Niet alleen Black Friday is een kansrijke periode voor jouw bedrijf, maar zo komen er meer periodes aan waarin jij leuke acties kunt lanceren die meer klanten of conversies genereren. Denk aan het WK voetbal of natuurlijk de feestdagen.
Heb je hulp nodig met het klaarmaken van jouw website voor deze dagen of met het bedenken van creatieve acties? Wij helpen je graag!