Adverteren op LinkedIn

Adverteren op Facebook en Instagram is een veel gebruikte manier om een doelgroep te bereiken. Helaas is het niet mogelijk om heel specifiek te filteren op je doelgroep als je je richt op de zakelijke markt. En dat is zonde, je wilt je budget natuurlijk goed gebruiken door alleen de juiste doelgroep te bereiken. Daarom kiezen steeds meer bedrijven ervoor om te adverteren via LinkedIn. Hoe en waarom ze dat doen? Wij leggen het uit!

Meest recente berichten

Wat is LinkedIn?

Bijna iedereen kent LinkedIn tegenwoordig wel. Wereldwijd heeft LinkedIn meer dan een half miljard gebruikers. Wat mensen vaak niet weten is dat LinkedIn hét platform is voor leadgeneratie binnen de B2B-markt. Om deze leads binnen te halen moet er natuurlijk een goede campagne gemaakt worden en moet de doelgroep bereikt worden. Maar hoe doe je dat? Dit stappenplan helpt je daarbij.

LinkedIn adverteren

Stap 1: Account aanmaken

Waarschijnlijk heb je al een persoonlijk account of een bedrijfsaccount. Via dit account moet je een campaign manager account maken. Dit advertentieaccount geeft je de ruimte om advertenties te maken, beheren en optimaliseren. Bij het aanmaken van het account moet je direct je creditcardgegevens invullen. Dus houd je creditcard alvast bij de hand! Zodra dit geregeld is kun je meteen aan de slag en je advertenties gaan maken.

Structuur van de campaign manager

De campaign manager bestaat net zoals bij het adverteren op Facebook en Instagram uit meerdere structuren. Zo heb je:

Een advertentieaccount:

Hier zie je de advertenties van jouw bedrijf.

Campaign Group:

De plek om de looptijd en het budget in te stellen voor een groep campagnes.

Campaigns:

Hier stel je onder andere de doelstelling, doelgroep en het advertentieformat in.

Ads:

De plek om je advertenties te beheren.

Stap 2: Campagnegroep aanmaken

Daarna kunnen we beginnen met het maken van een campagne. Geef een goede herkenbare titel aan je campagnegroep. Zo kun je gemakkelijk en snel je campagnes en statistieken bekijken.

Zodra je een duidelijk titel hebt gemaakt kun je hier het totaalbudget en de begin- en einddatum instellen.

Stap 3: Campagne maken

Nadat je een campagnegroep hebt gemaakt, kun je een campagne maken. Op dit niveau kun je een doelstelling, doelgroep, locatie en profieltaal, advertentieformat en de bod strategie aangeven. Tevens is dit de plek om conversies te meten en eventueel je advertenties stop te zetten.

Doelstelling kiezen

De eerste stap is het bepalen van je doelstelling. Wil je meer bekendheid van je product of dienst, meer websitebezoek of juist meer conversies? De doelstelling is afhankelijk van de plek van de klant in de customer journey. Wil je een nieuw publiek aanspreken? Begin dan met een merkbekendheid campagne. Maar als je al bekend bent bij de doelgroep kun je gerust kiezen voor een websitebezoeken campagne.

Doelgroep kiezen

Nu komt het grootste voordeel van LinkedIn adverteren naar voren: het kiezen van de doelgroep. Allereerst kies je voor de locatie waar je doelgroep zich bevindt. Je kunt kijken op een bepaalde stad of streek of een hele provincie.

Maar nu komt het echte voordeel van LinkedIn bovendrijven. LinkedIn biedt de mogelijkheid om op functie, bedrijfstak en vaardigheden te specificeren. Dit kan ook via Facebook en Instagram maar daar heb je veel minder keuze waardoor je uiteindelijk niet zo specifiek kunt targeten.

Voorbeeld

Stel je hebt een online leerplatform dat bedoelt is voor hotels om hun personeel te trainen en hun kennis op peil te houden. Je kunt dan met LinkedIn advertenties gericht zoeken op hoteleigenaren, HR managers binnen de hotelsector en hotelleidinggevende.

Advertentieformat kiezen

Nadat je de doelgroep hebt geselecteerd is het tijd voor de advertentie zelf. Hoe wil je dat die er uitziet? LinkedIn biedt net zoals Facebook verschillende soorten advertenties aan. De belangrijkste sommen we voor je op:

  • Enkele afbeelding

Er kan maar 1 foto geplaatst worden met begeleidende tekst. De advertentie wordt gewoon getoond in de timeline.

  • Carrousel

Ruimte voor tekst en voor meerdere afbeeldingen naast elkaar. Meer ruimte en valt beter op!

  • Video

Video’s doen het op elk social media kanaal goed, maar je moet natuurlijk wel goede content hebben. Uiteraard is er ook ruimte voor een begeleidende tekst.

  • Tekstadvertentie

Alleen tekst zonder afbeelding en video.

  • Spotlight advertentie

Ideaal om een aanbieding te promoten.

  • Berichtadvertentie

Stuur een bericht met 1 actieknop naar de inbox van jouw doelgroep.

  • Gespreksadvertentie

Lijkt op een berichtadvertentie maar je kunt meerdere knoppen instellen die verwijzen naar een bestemmingspagina of naar een leadsformulier.

  • Volger advertentie

Promoot je pagina om meer volgers te krijgen.

  • Job ad

Heb je een vacature staan? Geef deze extra aandacht met een job ad.

Plaatsen van je advertentie

Je advertenties kunnen ook op andere plekken worden geplaatst. LinkedIn heeft namelijk een netwerk van websites en apps. Zo heb je de mogelijkheid om meer bereik te creëren.

Stap 4: Budget, planning en bieden

  • Budget

    First things first! Op LinkedIn adverteren is duurder dan op Facebook en Instagram. Het minimale dagbudget is €10,-. Het is ook mogelijk om een totaalbudget in te zetten die dan door LinkedIn wordt verdeeld.

    Planning

    Geef aan wanneer je jouw advertentie wil laten beginnen en stoppen. Je kunt er ook voor kiezen om geen einddatum in te stellen en handmatig de campagne te beëindigen.

    Bieden

    Er zijn meerdere biedopties. We bespreken de 3 belangrijkste en meeste gebruikte opties!

    • Automatisch bieden

    LinkedIn kijkt zelf naar het beste bod om zoveel mogelijk resultaat te realiseren met het budget.

    • Maximum CPC bod

    Je kunt er ook voor kiezen om een maximaal bod per klik mee te geven. Zo houd je meer controle over je marketingbudget.

    • Maximum CPM bod

    Als je een campagne opzet voor meer merkbekendheid is deze manier van bieden het overwegen waard. Je betaalt namelijk per 1000 vertoningen.

Stap 5: Advertentie maken

Nu komt misschien wel het leukste gedeelte van het opzetten van een campagne: een advertentie maken!

Wij adviseren om altijd meerdere advertenties te maken en die door LinkedIn te laten testen. Dit doe je door op het tandwieltje te klikken en aan te geven dat je de advertentie wil optimaliseren. LinkedIn zal in het begin alle advertenties gelijkmatig weergeven. Zodra één van de advertenties beter scoort zal deze vaker worden vertoond. Zo haal je meer resultaat uit het budget.

Zodra je op ‘nieuwe advertentie maken’ klikt verschijnen een aantal velden die je kunt invullen, zoals: een advertentienaam, de begeleidende tekst bij advertentie, URL bestemmingspagina, afbeelding, koptekst, beschrijving en een oproep tot actie.

Heb je alles ingevuld en ben je tevreden? Klik op opslaan! Je kunt nu verder gaan met het maken van nog een advertentie of je kunt de campagne live gaan zetten. LinkedIn zal eerst je campagne gaan beoordelen. Dit kan een paar uur duren. Zodra je campagne is goedgekeurd zal je campagne meteen live gezet worden en kun je de resultaten in de gaten houden en bijsturen.

Stap 6: Conversies bekijken

Nadat je de campagne hebt ingesteld is het wachten op de resultaten van je campagne. Na één dag of één week kun je nog niet goed bepalen of een campagne succesvol is of niet. Kijk na 2 weken wat er is gerealiseerd. Dit kun je doen in het advertentieaccount. Hier krijg je een overzicht van het aantal weergaven, klikken en zelfs conversies als je de LinkedIn Insight Tag hebt geïnstalleerd.

LinkedIn Ads liever uitbesteden?

Ben je er klaar voor om LinkedIn advertenties op te zetten en meer uit je marketing te halen? Dan hopen we dat deze uitleg je daarbij geholpen heeft. Is het toch niet duidelijk of heb je hulp nodig bij het maken, testen en optimaliseren? Dan helpen we je graag!

Meest recente berichten

Deel dit bericht met anderen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
CONTACT

Hulp nodig van een van onze medewerkers?

Wij helpen je graag om jouw bedrijf onder de aandacht brengen.