fbpx

Zwem de juiste richting op, pas neuromarketing toe!

Al decennia lang wordt er gediscussieerd over hoe je de keuze van een doelgroep kunt beïnvloeden. Dat gaat door een aantal lagen marketing waar neuromarketing één van de grootste spelers kan zijn. Tenminste, als je dit op de juiste manier toepast. Zo kan het succes van je bedrijf al afhangen van de richting van jouw logo of de kleuren in je huisstijl. In welke richting zwem jij? Wij vertellen je alles over neuromarketing!

Meest recente berichten

Wat is neuromarketing?

Simpel gezegd duik je met neuromarketing in het brein van jouw doelgroep. Je kunt kopje onder gaan in alle breindata van jouw potentiële klanten om dit toe te passen op de marketing. Neuromarketing kent twee onderdelen, psychologie en onderzoek. Er zijn tal van boeken geschreven voor beide onderdelen. Toch is het onderzoek naar de hersenactiviteiten het meest beschreven. Door het onderzoeken van de hersengolven kunnen onderzoekers namelijk aantonen welke reclame uitingen, logo’s en kleuren voor de meeste prikkels zorgen, zowel positief als negatief.

Effectieve marketing

Hoe krijg je het nou voor elkaar om precies de juiste snaar te raken bij jouw doelgroep? Dat verschilt uiteraard per branche, jouw product/dienst en de doelgroep zelf.

FOMO

“The fear of missing out”, ook wel FOMO, is effectiever dan ooit. Het doel van FOMO is om andere het idee te geven dat ze iets missen. Het feit dat er nog maar twee kamers te boeken zijn bij het hotel waar jij naar toe wilt, een online winkelwagen die nog maar 15 minuten geldig is of een concert dat binnen 5 minuten is uitverkocht. Het voorbeeld spreekt denk ik al voor zich ;).

Zwemrichting

Onbewust kijken consumenten ook kritisch naar het logo. Je zult het misschien niet direct doorhebben, maar de meeste logo’s gaan van links naar rechts, net als ons visje! Deze richting zorgt volgens de neuromarketing voor een positievere prikkel dan wanneer dit andersom zou zijn. Dit komt doordat in ons schrift van links naar rechts gelezen wordt. De richting wordt geassocieerd met vooruitgang. Als we bijvoorbeeld verleden, heden en toekomst zouden moeten rangschikken staat het verleden links en toekomst rechts.

Kleur

Naast richting speelt kleur ook een rol in het onbewust kiezen van bepaalde merken. Zo staat de kleur rood voor passie en opwinding, denk aan de liefde en een rood hart. Geel staat voor vreugde en energie, dit komt van de kleur van de zon. Blauw wordt geassocieerd met betrouwbaarheid en intelligentie en groen met groei en veiligheid. Oranje, hoe kan het ook anders, staat voor vriendelijkheid en succes. De keuze van de juiste kleur zorgt voor de juiste emotie bij jouw doelgroep.

neuromarketing

Best practices

Zoals eerder gezegd zijn er tal van onderzoeken geweest naar het gebruik van neuromarketing. Welke aspecten prikkelen de hersenen bewust of onbewust het meeste en welke emoties slaan het meeste aan? Blije gezichten, kleuren en cijfers kunnen de juiste emoties prikkelen. Neuromarketeers geven ook aan dat het tonen van een euroteken een pijnprikkel geeft in de hersengolven. Echter, als het euroteken wordt weggelaten kan dat zorgen voor verwarring. Uit onderzoek blijkt ook dat als je een (potentiële) klant eerst iets kleins vraagt, zoals het geven van een cijfer, ze daarna sneller openstaan voor een grotere vervolgstap, zoals het schrijven van een review.

Neuromarketing toepassen?

We kunnen nog wel uren schrijven over coole voorbeelden uit neurowetenschappen. We kunnen ook nog veel dieper duiken in de materie omdat het simpelweg enorm interessant is. Toch passen we het liever zelf toe, testen we de beste mogelijkheden en onderzoeken we wat het beste voor jouw organisatie werkt. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Blub is maar één telefoontje verwijderd, schroom niet om ons te bellen!

Deel dit bericht met anderen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
CONTACT

Hulp nodig van een van onze medewerkers?

Wij helpen je graag om jouw bedrijf onder de aandacht brengen.