fbpx

Zo schrijf jij de perfecte nieuwsbrief!

De nieuwsbrief: de bekendste vorm van e-mailmarketing. Nieuwsbrieven zijn voor veel bedrijven onmisbaar in hun marketingstrategie. Het is een zeer effectieve manier om je doelgroep en klanten te bereiken. Maar hoe zorg je er nou voor dat de ontvanger jouw nieuwsbrief écht gaat lezen? En misschien zelfs doorklikt naar jouw website? Deze vragen (en meer) behandelen wij in deze uitgebreide blog over nieuwsbrieven!

Meest recente berichten

Toestemming van de ontvanger

Om te beginnen is het belangrijk dat de ontvanger van de nieuwsbrief hier toestemming voor heeft gegeven (oftewel een opt-in). Niets is vervelender dan het ontvangen van ongewenste mail, die vervolgens toch gelijk de digitale prullenbak in gaat. Zorg ervoor dat de ontvanger zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief. Hoe je dat kunt doen? Plaats bijvoorbeeld een inschrijfformulier voor de nieuwsbrief op je website. Heb je een webshop? Dan kun je klanten de optie geven zich in te schrijven voor de nieuwsbrief middels een vinkje.

De opbouw van een goede nieuwsbief

Een goede nieuwsbrief is overzichtelijk en makkelijk te lezen. Lange stukken tekst gaan niet werken, kleinere vlakken of alinea’s juist wel. Behandel in elk vlak een apart onderwerp en maak gebruik van duidelijke tussenkopjes. Een persoonlijke aanhef in de nieuwsbrief werkt ook een stuk beter dan een simpele ‘Beste meneer,’. Het blijkt dat mensen sneller op de nieuwsbrief klikken als ze persoonlijk aangesproken worden. Verwerk de voornaam van de ontvanger in de titel of maak zelfs gebruik van de locatie van de ontvanger.

Het belangrijkste is natuurlijk de relevante content die jij over wilt brengen aan de ontvanger. Zorg ervoor dat de lezer wordt verleid met een super interessant onderwerp, een verrassende kop of een aantrekkelijk aanbod!

Wat is de juiste frequentie?

Een vaste frequentie voor het verzenden van een nieuwsbrief is lastig te bepalen. Relevantie en haalbaarheid zijn over het algemeen veel belangrijker. Zorg ervoor dat jouw nieuwsbrief niet vol staat met onzinnige content, deze mails gaan vaak direct de prullenbak in. Nieuwsbriefontvangers zitten zelden met smacht te wachten op een nieuwsbrief (jeetje, waar blijft die nieuwsbrief van Kelly’s hondenparadijs nou? ;)). Alleen als de nieuwsbrief interessante content bevat waar jouw doelgroep op zit te wachten is deze welkom en wordt hij ook écht gelezen.

Wel zijn er een aantal richtlijnen die je aan kunt houden voor de verzendfrequentie van een nieuwsbrief:

  • Verstuur iedere maand een nieuwsbrief als het doel is om de ontvanger te informeren over de laatste ontwikkelingen binnen je bedrijf.
  • Verstuur één of twee keer per maand een nieuwsbrief als je een onregelmatige/seizoensgebonden dienst/product aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan de tandarts, een evenement of camping.
  • Verstuur frequent (ongeveer één keer per week) een nieuwsbrief als je veel producten verkoopt of echt wekelijks waarde kunt toevoegen aan het leven van de ontvanger.

Neuromarketing

Over neuromarketing schreven wij eerder al een uitgebreide blog. Met neuromarketing duik je in het brein van jouw doelgroep. Door het onderzoeken van de hersengolven kunnen onderzoekers namelijk aantonen welke reclame-uitingen, logo’s en kleuren voor de meeste prikkels zorgen, zowel positief als negatief. Jouw nieuwsbrief is het perfecte middel om de principes van neuromarketing toe te passen.

Je kunt bijvoorbeeld inspelen op FOMO, oftewel: “The Fear Of Missing Out”. Het doel is om de ontvangers van de nieuwsbrief het gevoel te geven dat ze iets missen. Bijvoorbeeld een goede aanbieding die bijna afloopt of een nieuw product dat de klant écht niet mag missen!

Ons schrift gaat van links naar rechts, zorg er dus voor dat de lay-out van jouw nieuwsbrief logisch is en ook van links naar rechts gaat! Dit zorgt volgens neuromarketing voor een positieve prikkel.

Naast richting heeft kleur ook invloed op hoe de nieuwsbrief ontvangen wordt. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de kleuren die je in je nieuwsbrief gebruikt de juiste emotie opwekt bij jouw doelgroep. Zo staat de kleur rood voor passie en opwinding, geel staat voor vreugde en energie en blauw wordt geassocieerd met betrouwbaarheid en intelligentie.

E-mail marketing door Blub

Zoals je hebt gelezen komt er een hoop kijken bij het samenstellen van een nieuwsbrief die de ontvanger ook écht aan gaat zetten tot actie. Blub werpt graag een frisse en professionele blik op jouw nieuwsbrief. Heb je hulp nodig bij het samenstellen van de perfecte nieuwsbrief voor jouw bedrijf? Aarzel niet en neem gerust contact met ons op!

Meest recente berichten

Deel dit bericht met anderen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
CONTACT

Hulp nodig van een van onze medewerkers?

Wij helpen je graag om jouw bedrijf onder de aandacht brengen.