Wat is SEA?

Waar staat SEA voor?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Hiermee wordt het betaald adverteren in de zoekmachine van Google bedoeld. SEA zorgt ervoor dat je beter gevonden kan worden door jouw doelgroep. Hierdoor vergroot je zowel je zichtbaarheid als vindbaarheid.

Verschil tussen SEA en SEO

• SEO: Search Engine Optimization – Zoekmachine optimalisatie. Dit gaat vooral om de organische (onbetaalde) zoekresultaten.
• SEA: Search Engine Advertising – Zoekmachine adverteren. Dit gaat om het optimaliseren van de campagnes die worden weergegeven als gesponsorde zoekresultaten.

Hoe werkt SEA?

Met SEA zorg je ervoor dat mensen die naar jouw diensten zoeken, advertenties van jouw website snel (bovenaan) in de zoekresultaten zien. Hiermee creëer je in korte tijd meer traffic naar je website. Wanneer je aan de slag gaat met SEA laat jij Google zien dat jouw advertenties weergegeven mogen worden bij bepaalde zoekwoorden. Hier koppel je zelf een bedrag aan vast, je hebt dus volledig in de hand hoeveel geld jij uit wilt geven aan de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw website.

blub-wat-is-sea-blog

Advertenties worden zowel boven als onder de onbetaalde zoekresultaten weergegeven. Hoe hoger je staat, des te meer is jouw website zichtbaar bij de doelgroep.

De ranking van de advertenties in Google heeft met verschillende factoren te maken, zoals budget, zoekwoorden, strategie, relevantie, de kwaliteit van de landingspagina en de historie binnen jouw Google Ads account.

Elke keer wanneer er op een zoekwoord gezocht wordt waar jij op gevonden wilt worden, start er een veiling. Bij deze veiling kijkt Google of jij aan bovenstaande factoren doet én hoe jij op deze factoren scoort ten opzichte van andere bedrijven. Aan de hand van deze resultaten bepaald Google waar jouw advertentie wordt weergegeven.

Waarom adverteren in Google?

Waarom moet je aan de slag gaan met SEA als je ook onbetaalde vertoningen hebt binnen Google(SEO)? Daar zijn verschillende redenen voor. In sommige branches is er veel concurrentie waardoor je met de onbetaalde vertoningen (SEO) er niet tussen komt. Uit onderzoek van Google blijkt dat 89% van de traffic naar jouw website voorkomt uit Google Ads advertenties en niet vanuit organische verkeer. Deze cijfers verschillen uiteraard wel per branche en zijn afhankelijk van diverse factoren 😉

Voordelen

  • Je betaalt pas bij resultaat, bijvoorbeeld een klik, een bepaald aantal weergaven of een conversiepercentage.
  • Je hebt zelf volledige controle over je uitgaven.
  • Je kunt website bezoekers opnieuw bereiken door middel van retargeting.
  • Je hebt volledig inzicht in de statistieken.

Hoe weet ik of mijn advertenties aanslaan?

Ben je overtuigd van de kracht van SEA? Dan wil je natuurlijk ook weten wanneer je advertenties aanslaan. Om dit in kaart te brengen, kun je letten op de volgende statistieken binnen Google Ads:.

• Kosten per lead
• Kosten per transaction of CAC (Customer Acquisition Cost)
• Return on Ad Spend (ROAS)
• Return in Investment (ROI)

Kort samengevat komt het erop neer dat het succesvol is als het bedrag dat je terugkrijgt voor elke transactie groter is dan de kosten dat je eraan kwijt bent. Je campagne is helemaal geslaagd wanneer ook je omzet stijgt

Ik wil aan de slag met SEA!

SEA is enorm belangrijk om een goed plekje te verkrijgen in Google. De bovenstaande technieken zijn de basis voor een betere positie. Wil jij aan de slag gaan met SEA en kun je wel wat hulp gebruiken? Of wil je SEA liever uitbesteden? Neem contact met ons op. We helpen je graag op weg!