Wat is remarketing?
Stel je voor: iemand bezoekt jouw website maar koopt geen product of dienst. Hen wil je graag opnieuw benaderen om ze terug te laten keren naar jouw website. Dit heet remarketing, ook wel retargeting genoemd. In onze eerdere blog over remarketing leggen we je uitgebreid uit wat het verder inhoud en behandelen we de meest gestelde vragen rondom remarketing.
Voordelen van remarketing
Nu je weet wat remarketing is, wil je natuurlijk weten wat het voor jou als bedrijf als voordelen heeft. Wij zetten de voordelen voor je op een rij!
- Doordat je alleen mensen bereikt die al interesse hebben getoond in je bedrijf, kun je ze een andere boodschap voorleggen die veel meer gericht is op actie. De bezoekers hebben de informatie over jouw bedrijf, product en/of dienst namelijk al tot zich genomen.
- Omdat mensen jouw bedrijf herkennen en al eerder is aanraking zijn geweest met het product/de dienst, zijn ze eerder geneigd om ook daadwerkelijk op de advertentie te klikken en een actie te voltooien, zoals het plaatsen van een aankoop of contact opnemen.
- Er is geen groot advertentiebudget nodig om remarketing in te zetten omdat je een hele specifieke groep gaat bereiken.
- Bij remarketing kun je zelf bepalen hoe lang je de bezoeker wilt volgen met jouw remarketingadvertentie.
- In een case-study van Google wordt duidelijk aangetoond dat mensen bijna nooit de eerste keer bij bezoek een aankoop doen. Met remarketing speel je hier goed op in en vergroot je dus jouw kans om een bezoeker écht binnen te halen als klant.
Cookies
Remarketing werkt door het plaatsen van een cookie op de pc of telefoon van de bezoeker. De cookie legt vast wie de bezoeker is, naar welke producten hij/zij kijkt etc. Vervolgens wordt de bezoeker ingedeeld in een zogenaanmde lijst en krijgt hij/zij op andere plaatsen op het web advertenties te zien die gericht zijn op hun specifieke interesse. Volgens de cookiewet moet de bezoeker wel eerst toestemming geven voor de cookie. Zonder toestemming is er ook geen mogelijkheid voor retargeting. Het vragen van toestemming kan op twee verschillende manieren:
De cookiemuur: Een cookiemuur is vrij negatief voor de gebruikservaring. Het is een ‘beeldscherm-pop-up’ die je moét accepteren om verder te gaan naar de website. Het voordeel is dat veel mensen tegenwoord gewend zijn aan deze pop-ups. De cookiemuur wordt dan ook bijna altijd geaccepteerd.
Een cookie-verzoek boven of onder aan de pagina: Ook kun je het cookie-verzoek boven- of onder in het scherm plaatsen. Dit is een stuk gebruikersvriendelijker, maar het zorgt er ook voor dat minder mensen het zien en het verzoek accepteren.
Aan beide manieren zit dus een nadeel. Je wilt het liefst voorkomen dat de bezoeker geïrriteerd raakt. Gelukkig zijn er een aantal manieren om irritatie bij websitebezoekers te minimaliseren. Je kunt de bezoeker bijvoorbeeld pas na vijf minuten aanwezigheid op de website vragen om toestemming voor cookies. Deze bezoekers zijn namelijk al geïnteresseerd. Ook kun je in het cookie verzoek zetten dat bezoekers die toestemming geven voor cookies, in aanmerking komen voor speciale aanbiedingen.
Tips voor jouw remarketingcampagne
Je weet nu wat remarketing is, welke voordelen deze manier van marketing heeft en hoe je mensen kunt volgen. Maar hoe zit dat met de advertenties? We geven je graag een aantal tips voor een optimale remarketingstrategie!
- Benader bezoekers gebaseerd op welke producten ze hebben bekeken. Remarketing maakt het mogelijk om beeldadvertenties te vertonen met exact de producten waar de bezoeker interesse in heeft getoond. Zo blijf je zichtbaar tijdens de zoektocht en is de kans groter dat de aankoop uiteindelijk bij jou wordt geplaatst.
- Zoals we al eerder even kort hebben aangestipt in deze blog: leg de nadruk in jouw remarketingadvertenties op actie. Informatie over jouw bedrijf en producten/diensten is minder belangrijk omdat de bezoeker dit al tot zich heeft genomen in zijn/haar laatste bezoek aan de website.
- Benut je data goed: niets is vervelender dan wekenlang overal achtervolgd worden door de schoenen die je allang hebt gekocht! Zorg er dan ook voor dat een bezoeker die al geconverteerd is, geen advertentie van datzelfde product meer te zien krijgt.
- Kijk goed hoe lang het koopproces van een nieuwe bezoeker duurt. Als een gemiddelde bezoeker ongeveer een week de tijd nodig heeft voor het doen van een aankoop, moet jouw remarketingadvertentie een week in beeld blijven. Zo zorg je ervoor dat een bezoeker niet geïrriteerd raakt door te veel advertenties.
Ga aan de slag met remarketing!
Heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw remarketingstrategie? Blub staat voor je klaar! Onze marketeers zorgen ervoor dat jij alles uit je website bezoekers haalt.