fbpx

Google for Jobs, wat is het en hoe werkt het?

De economie is sterk aan het groeien en dat zien we ook terug in het bedrijfsleven. Veel bedrijven zijn op zoek naar nieuw personeel en er is zelfs een personeelstekort. Hoe zorg jij er dan voor dat jouw vacature opvalt en zichtbaar is voor de werkzoekende? Google for Jobs helpt je hierbij!

Meest recente berichten

Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs is nu iets meer dan een jaar live in Nederland. Het is een onderdeel van het Google platform waarin vacatures van diverse aanbieders getoond worden. Wanneer een werkzoekende in Google op zoek is naar bijvoorbeeld “Marketeer Heerhugowaard”, laat Google een overzicht zien met een aantal vacatures die hierbij aansluiten. Eigenlijk een beetje zoals bij Google Shopping, waar je in het zoekresultaat eerst producten ziet die aansluiten bij je zoekopdracht.

google-for-jobs-search-resultaat

Hoe kan ik gebruik maken van Google for Jobs?

Google for Jobs is een gratis platform en laat eigenlijk alle vacatures zien die voldoen aan bepaalde eisen. Deze eisen zitten verweven in de code en kun je toevoegen aan je website met structured data. Verder maakt het niet uit waar je jouw vacature op live zet, elke site kan in principe ingeladen worden in Google for Jobs. Alleen vacatures die op Indeed worden gepubliceerd, worden niet getoond.

Naast structured data wat verplicht is om in Google for Jobs je vacatures te vertonen, is het verstandig om je website én sitemap te koppelen aan Google Search Console. Zo weet Google snel dat je een nieuwe vacature op je website hebt staan en kunnen ze deze snel gaan vertonen.

Hoe kan ik gebruik maken van Google for Jobs?

De vacatures in Google for Jobs zijn enkel teksten, er worden geen afbeeldingen vertoond op een eventueel logo na van de website. Je moet er dus voor zorgen dat jouw teksten opvallend en pakkend zijn. Wees creatief en duidelijk!

Verplichte onderdelen

In de tekst zijn er een aantal onderdelen verplicht om te benoemen. Wij zetten ze hieronder voor je op een rij:

  • Plaatsingsdatum: de dag vanaf wanneer de vacature actief is.
  • Omschrijving: de volledige vacaturetekst.
  • Organisatie: contactinformatie over de aanbieder van de vacature.
  • Locatie: de plaats waar de vacature zich bevindt (zo specifiek mogelijk).
  • Titel: de titel van de vacature

Aanvullende (aanbevolen) onderdelen

Naast de verplichte onderdelen, zijn er een aantal aanvullende onderdelen die Google sterk aanbeveelt om in je vacature te benoemen.

  • Salaris(range): het bedrag dat de persoon in kwestie gaat verdienen. Steeds meer bedrijven benoemen dit om zo de concurrentie voor te zijn.
  • Dienstverband: het contracttype. Gaat het bijvoorbeeld om een fulltime baan of een parttime baan, een tijdelijk contract of een vast contract?
  • Vacature ID: het unieke nummer van je vacature. Als je veel vacatures hebt, is het handig om hier nummers aan te koppelen. Zo kan de sollicitant eenvoudig aangeven voor welke vacature ze contact opnemen of solliciteren, en kan het direct naar de juiste afdeling worden doorgestuurd.
  • Einddatum: de datum tot wanneer de vacature actief is. Zo weet een potentiële kandidaat dat ze voor een bepaalde dag moeten solliciteren wanneer zij interesse hebben in de positie.

Aan de slag met Google for Jobs

Ben jij op zoek naar personeel en wil je jouw vacature ook tonen via Google for Jobs? Wij helpen je graag! Wij zorgen voor de implementatie van de structured data, juiste koppeling met Google Search Console én we creëren opvallende vacatureteksten die passen bij jouw bedrijf.

Meest recente berichten

Deel dit bericht met anderen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
CONTACT

Hulp nodig van een van onze medewerkers?

Wij helpen je graag om jouw bedrijf onder de aandacht brengen.