Wat zijn featured snippets?
Featured snippets, ook wel Google Answer Box of rang 0 genoemd, zijn bepaalde secties die zijn uitgelicht bovenin de zoekresultatenpagina’s (SERPs) van Google die informatie weergeven over de inhoud van de vraag van de bezoeker.
Het doel van featured snippets is het direct beantwoorden van de vraag van de bezoeker, zonder dat er hoeft worden doorgeklikt naar meerdere pagina’s op websites. Op onderstaande afbeelding zie je een featured snippet van de website van JPM Parket. Voor deze klant hebben wij een blog geschreven en deze wordt nu weergegeven als featured snippet.

Wat heeft dit voor toegevoegde waarde op de CTR naar mijn website?
Veel mensen denken dat de Click Through Rate (CTR) afneemt door het weergeven van featured snippets. Verschillende studies tonen aan dat er door middel van featured snippets juist een hogere Click Through Rate is op positie 0. De meest voor de hand liggende verklaring hiervoor is dat een bezoeker nog niet helemaal tevreden is met de gegeven informatie en aanvullende vragen heeft. De bezoeker klikt dan dus door naar jouw website.
Drie vormen featured snippets
Het antwoord op de vraag van de bezoeker kan in verschillende vormen featured snippets verschijnen, wij belichten de belangrijkste drie:
- Paragraaf vorm
Deze vorm komt het vaakst voor bij korte en duidelijke vragen. Er wordt een antwoord gegeven in de vorm van een stuk test met uitleg. In Nederland is dit de meest voorkomende vorm.
- Lijstvorm
De lijstvorm wordt vaak gebruikt bij opsommingen of volgordes, zoals bij recepten. Een ‘hoe’-vraag wordt het beste beantwoord door middel van een lijstvorm.
- Tabel vorm
De tabelvorm wordt vooral gebruikt bij lijsten, tarieven en gegevens. Opvallend aan deze vorm is dat Google de informatie niet van de website zelf haalt en op die manier laat zien, maar Google haalt specifiek die informatie uit de tabel waar de bezoeker naar op zoek is. De tabelvorm is erg populair in Amerika.
Hoe verkrijg ik een featured snippet?
Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op de kans dat de informatie op jouw website als featured snipped getoond wordt. Want uiteindelijk is het aan Google om dit te bepalen.. wij geven graag een paar tips!
- Zorg voor een goede opmaak van je website.
Het is belangrijk dat het voor Google duidelijk wordt welke informatie op jouw website antwoord geeft op de vraag van de bezoeker. Dit kan gerealiseerd worden door de vraag in de kop te zetten en het antwoord direct daaronder. Een antwoord dat tussen de 40 en 50 woorden bevat, schijnt het meest succesvol te zijn.
- Optimaliseer steeds je ranking in de Google zoekresultaten.
Als je in de top 5 staat is de kans dat je wordt weergegeven al erg groot. Een nummer 1 plek is dus niet nodig.
- Doe onderzoek naar waar mensen op zoeken.
Het is heel belangrijk om in te gaan op de behoeften van potentiele klanten. Hiervoor is het handig om inzicht te krijgen in hun zoekresultaten. Dit kun je doen door relevante zoekwoorden op te zoeken en te kijken naar de vragen waarin dit zoekwoord vaak wordt gebruikt.
- Controleer of er al een antwoord gegeven is op deze vraag in een andere featured snippet.
Als dit niet het geval is en er wel voldoende zoekvolume is, is het verstandig om hiermee aan de slag te gaan. Als dit wel het geval is, moet je na gaan denken of je de concurrentie kunt overtreffen
Wij proberen onze klanten zo goed mogelijk op de hoogte te houden van SEO-ontwikkelingen. Lees ook ons artikel over rich snippets!
Hulp nodig met online vindbaarheid?
Tegenwoordig is SEO onmisbaar voor online marketing. Heb je weinig verstand van SEO of heb je er geen tijd voor? BLUB media is hier gespecialiseerd in en helpt je er graag in verder. Neem gerust eens contact met ons op!