‘Ga bloggen!’, als ondernemer heb je dat vast weleens als tip gekregen. Maar waarom eigenlijk, of beter gezegd: wat levert het op? We leggen het graag uit. 

Wat is bloggen?

Zakelijk bloggen voor je bedrijf, wat is dat precies? Simpel gezegd is bloggen het schrijven van informatieve, aanmoedigende of inspirerende (online) artikelen. Je deelt kennis en tips die jij als expert in jouw vakgebied hebt en geeft zo antwoord op een vraag of probleem van een lezer.

4 redenen om te gaan bloggen

Je wordt gevonden

Google is de encyclopedie van het digitale tijdperk. Als we iets willen weten, Googlen we het. Als we ergens naar toe willen, Googlen we het. Als we iets niet helemaal begrijpen, Googlen we het. Al onze vragen vertrouwen we aan Google toe, en daar kun jij als bedrijf op inspelen door met jouw blog het beste antwoord op een zoekvraag te geven.

In een blog kun je over relevante onderwerpen schrijven waar jouw doelgroep veel naar zoekt. Hoe zorg je dat je boven de concurrenten komt te staan en jouw blog ook echt gelezen wordt? Goed gevonden worden in Google is afhankelijk van eindeloos veel factoren (snelheid, structuur, relevatie, metatags, etc.) maar goede content is essentieel. Zorg ervoor dat jouw blog de lezer helpt en prettig leesbaar is. Zorg voor ijzersterke titels en een goede opbouw en structuur. Vergeet de call to action niet en onthoud goed dat je een blog niet voor jezelf maar voor de doelgroep schrijft.

Jij bent de expert

Jij kent jouw business het allerbest. Door middel van een blog kun je jouw kennis over een bepaald onderwerp delen en de lezers nuttige tips geven. Dat is heel waardevol! In de marketingwereld hebben we het regelmatig over ‘de zes basisprincipes van overtuigingskracht’ van Cialdini. Een van die principes is wederkerigheid. Wanneer je iets van een ander krijgt dan is de kans groot dat je hem of haar iets teruggeeft. Dat kun je niet alleen in het echte leven toepassen maar ook op je website, bijvoorbeeld door een blog te schrijven met waardevolle informatie, tips en tricks.

Vertrouwen opbouwen

Door kennis te delen creëer je vertrouwen. Dat is gelijk ook een van de belangrijkste factoren van een goede website. Als je wilt dat bezoekers iets doen op jouw website, bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier of het bestellen van een product, moet je ervoor zorgen dat ze vertrouwen in je website hebben. Een blog met interessante kennis geeft het gevoel én laat zien dat jij de expert op dat gebied bent. En dat is van groot belang als je wilt dat je doelgroep tot actie over gaat!

Je ranking gaat omhoog

De crawlerbotjes van Google struinen elke dag het internet af naar nieuwe websites, pagina’s en blogs. Af en toe komt zo’n crawler terecht op jouw website en zorgt deze ervoor dat je te vinden bent in Google. Wanneer Google doorheeft dat jouw website regelmatig wordt bijgewerkt zal er vaker een crawler langskomen. Hoe meer verkeer jouw website vervolgens trekt, hoe relevanter Google jouw website vindt en hoe beter je gevonden gaat worden in de zoekresultaten. Al deze factoren versterken elkaar en zorgen ervoor dat de ranking van je website omhoog gaat.

Ben jij overtuigd?

Wil jij autoriteit en vertrouwen creëren? Wil jij hoger in Google terecht komen? Daar kan bloggen aan bijdragen! Vind je het lastig om de juiste woorden op papier te zetten en tegelijkertijd rekening te houden met de wensen van Google? Mocht je interesse hebben in het uitbesteden van je blogs, neem dan gerust contact met ons op. We helpen graag!